ŠKODA Amager

Ny ŠKODA FABIA på vej

ŠKODA viser de første fotos af fjerde generation FABIA i camouflage. Den nye FABIA bliver betydeligt større og har nye assistentsystemer, brændstoføkonomiske EVO-motorer og smarte Simply Clever-løsninger.

ŠKODA FABIA indtog Danmark med manér, da den blev Årets Bil i 2001, og siden har den populære minibil ikke set sig tilbage. Hele 56.600 FABIA kører der i dag i Danmark, og nu er der en ny på vej.

“Selvom FABIA er en lille bil, har den haft stor betydning for ŠKODA i Danmark. Sammen med OCTAVIA har den gjort ŠKODA kendt for rummelige familiebiler af høj kvalitet med masser af værdi for pengene,” siger Michael Ebeling, direktør for ŠKODA Danmark.

“Især FABIA Combi er populær hos de små familier, og i dag er ŠKODA det eneste bilmærke med en stationcar i minibilsklassen. Derfor er det glædeligt, at også fjerde generation kommer som Combi, selvom vi dog skal vente lidt længere, end vi skal på den nye FABIA Hatchback” uddyber Michael Ebeling.

Klassens mest rummelige

I første omgang er det den nye FABIA Hatchback, som ŠKODA nu har sendt på vejene inden verdenspremieren i maj. Trods camouflagen er det tydeligt at se, at fjerde generation FABIA Hatchback er vokset betragteligt. Således er den med sine 4.107 mm blevet 110 mm længere, og bredden er øget 48 mm til 1.780 mm. Den nye FABIA er bygget på samme MQB-A0-platform, som SCALA, KAMIQ og OCTAVIA, og det har bl.a. givet mulighed for at øge akselafstanden med 94 mm, så den nu er 2.564 mm. Alle millimeterne bliver vekslet maksimalt til litervis af rummelighed. F.eks. er bagagerummet vokset med hele 50 liter, så det nu rummer 380 liter bagage – lige så rummeligt som flere biler i mellemklassen. Og når bagsædet bliver fældet frem, er der hele 1.190 liter.

En anden rekord i minibilsklassen er luftmodstanden, som er helt nede på 0,28 Cw. Til sammenligning har den nuværende FABIA en luftmodstandskoefficient på 0,32. Udover karrosseriets design er det mange små detaljer, som medvirker til den lave luftmodstand. F.eks. har den nye FABIA luftindtag i forkofangeren, som lukker automatisk, når motoren ikke har behov for køling.

EVO-motorer med op til 150 hk

Lav luftmodstand giver lavere brændstofforbrug – og det gør lav vægt også. Selvom fjerde generation af FABIA er vokset betragteligt, er lykkedes ŠKODAs ingeniører at holde kampvægten på samme niveau som den nuværende FABIA. Dertil kommer en ny generation af brændstoføkonomiske EVO-motorer, der gør, at størstedelen af modelvarianterne kan køre cirka 20 km/l (WLTP). Det er som udgangspunkt trecylindrede benzinmotorer med eller uden turbo, men som endnu en nyhed har ŠKODAs mest populære firecylindrede motor, 1.5 TSI ACT 150 hk DSG med automatisk cylinderfrakobling og DSG-automatgear, også fundet vej til den nye FABIA.

Hvad den nye FABIA – og dermed kunderne – også er forkælet med, er nyeste generation udstyr og assistentsystemer fra større biler i ŠKODAs modelprogram. F.eks. har den nye FABIA Lane Assist og kan fås med bl.a. adaptiv fartpilot, digitalt cockpit, Park Assist, Traffic Sign Recognition, Manoeuvre Assist og Side Assist, hvor sidstnævnte holder øje med og advarer mod bagfrakommende biler i den blinde vinkel.

43 Simply Clever-løsninger

En mere lavpraktisk nyhed – men ikke desto mindre efterspurgt af familier med små børn – er muligheden for ISOFIX-beslag i passagersædet foran som supplement til ISOFiX-beslagene i bagsædet. Passagersædet foran rummer i øvrigt endnu en tilvalgsmulighed i form af et ryglæn, som kan fældes frem, så man kan transportere ekstra lange genstande i sin FABIA.

Det fældbare passagersæde er én af i alt 13 Simply Clever-løsninger, som er nye i FABIA. Nogle af dem har endda premiere i den nye FABIA. Det gælder f.eks. et nyt fleksibelt opbevaringsrum på undersiden af bagagerumsgardinet. Det kan bære op til 3,5 kg og kan opbevare f.eks. jakker, som man ikke vil ‘flashe’ på bagsædet til indbrudstyve, og som man heller ikke vil lægge på en beskidt bagagerumsbund. I alt kan den nye FABIA fås med hele 43 Simply Clever-løsninger, der selvfølgelig omfatter isskraberen i tankdækslet – en ŠKODA-klassiker, der første gang så dagens lys i netop FABIA.

Den nye FABIA Hatchback kommer til Danmark i starten af 2022, og FABIA Combi følger senere.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk